..

فن آوری " اشتراک فايل " يکی از روش های متداول به منظور مبادله و يا اشتراک فايل ها توسط کاربران است.

میکروتیک از نسخه 5.12 RouterOS  روتربردهای میکروتیک امکانی جدید به قابلیت های خود تحت عنوان SMB افزود. با به کار گیری این قابلیت، تجهیز میکروتیک شما به عنوان فایل سرور در شبکه عمل خواهد کرد.

برای راه اندازی این سرویس طبق مراحل زیر عمل کنید:

 

  ابتدا به مسیر IP -> SMB بروید.

همه چیز راجع قابلیت SMB میکروتیک

در پنجره شماره 3 با زدن تیک Enabled می توانید این سرویس را فعال کنید. در فیلد Domain یک نام برای این سرویس درج نمایید ( به عنوان مثال nooran.com یا workgroup ) با استفاده از فیلد Comment می توانید توضیحی برای این سرویس درج نمایید.در صورتی که گزینه Allow Guests فعال باشد، اجازه دسترسی به افراد میهمان را صادر نموده اید. ( در صورتی که این گزینه غیر فعال باشد، کاربر باید برای مشاهده دایرکتوری و استفاده از File Sharing یوزر اکانت داشته باشد )

با استفاده از گزینه Interfaces می توانید مشخص کنید که سرویس SMB روی کدام اینترفیس ها در دسترس باشد.

 همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید، ما این SMB را روی Ether1 با نام WORKGROUP فعال کرده ایم و اجازه دسترسی به افراد مهمان را صادر نموده ایم و Server1 را به عنوان کامنت به این سرویس اختصاص داده ایم.

آنچه از  قابلیت SMB میکروتیک نمی دانید

 

اکنون این سرویس را با موفقیت روی میکروتیک خود راه اندازی نموده اید و حالا نوبت به اشتراک گذاری فولدر ها می باشد. برای این منظور مطابق شکل زیر روی Shares کلیک کرده و در صفحه باز شده روی Add کلیک کنید.

همه چیز درباره SMB

 

ما تصمیم داریم 2 فولدر تحت عناوین PriceList و CustomerInfo برای واحد فروش شرکت ایجاد کنیم. پس مطابق تصویر زیر عمل خواهیم کرد.

 

معرفی قابلیت SMB میکروتیک

با تنظیم فیلد Max Sessions برای هر فولدر، می توانید تعیین کنید حداکثر چند کاربر در هر لحظه به آن پوشه دسترسی داشته باشد. در زمان مقدار دهی این گزینه به پهنای باند شبکه، مشخصات سخت افزاری میکروتیک خود و ... توجه داشته باشید. در مرحله آخر، شما باید برای استفاده پرسنل خود از این سرویس، حساب کاربری بسازید. بدین منظور مطابق زیر تصویر زیر، در مسیر IP -> SMB روی گزینه Users کلیک کرده و در صفحه باز شده روی Add کلیک کنید

همه چیز راجع SMB

ما تصمیم داریم یک یوزر با نام S.Tekieh و با پسورد 123 ایجاد کنید. پس مطابق تصویر زیر عمل خواهیم کرد.

قابلیت SMB میکروتیک چیست؟

در صورتی که گزینه Read Only را فعال کنیم، سطح دسترسی این کاربر فقط خواندنی خواهد بود و نمی تواند تغییراتی در فایل ها و فولدر ها ایجاد کند.

 توجه داشته باشید کاربری که در بخش SMB Users ایجاد می کنید، فقط به همین سرویس دسترسی خواهد داشت و مثلا نمی تواند از طریق WinBox یا Webfig به میکروتیک شما لاگین نماید.

 اکنون کاربرانی که با Ether1 روتربرد ما ارتباط دارند، می توانند با وارد کردن IP_ADDRESS_of_Ether1 \\در بخش Run ویندوز به محتویات Share شده دسترسی پیدا کنند.

 به تصویر زیر دقت کنید..

همه چیز درباره SMB

قابلیت SMB میکروتیک چیست؟

تبریک می گوییم. شما با موفقیت توانستید سرویس File Sharing میکروتیک را راه اندازی کنید!

 میکروتیک هایی که از حرف U در پارت نامبرشان استفاده شده است ( مثلا RB951Ui-2HnD )، دارای پورت USB می باشند و امکان اتصال Flash Memory به خود را دارند.  پس اگر Storage روتربرد شما برای سرویس File Sharing کافی نمی باشد، نگران نباشید.

ابتدا یک Flash Memory به روتربرد خود متصل کرده و مطابق شکل زیر به مسیر System -> Disk بروید. سپس روی حافظه فلش اضافه شده به روتر کلیک کنید تا Highlight شود. سپس روی Format Drive کلیک کنید.

( در صورتیکه حافظه فلش شما در سیستم شناسایی نشده بود، روتربرد را Reboot کنید )

تذکر: در صورتی که File System فلش مموری شما FAT32 باشد، نیاز به فرمت کردن آن نخواهد بود و به صورت کامل شناسایی شده و قابل استفاده خواهد بود.

آنچه از  قابلیت SMB میکروتیک نمی دانید

در پنجره باز شده تنظیمات را به صورت پیش فرض رها کنید و روی Start کلیک کنید. توجه داشته باشید که بعد از این کار، کلیه فایل های موجود در Flash Memory شما پاک خواهد شد.

با قابلیت SMB میکروتیک آشنا شوید

بعد از اتمام فرمت فلش مموری، پنجره Disk List به صورت زیر تغییر وضعیت خواهد داد.

آشنایی با قابلیت SMB میکروتیک

در نهایت به مسیر IP -> SMB رفته و وارد بخش Shares شده و در صفحه باز شده روی Add کلیک کنید.

 

در پنجره باز شده، فیلد Directory را عبارت disk1/ قرار دهید.

همه چیز راجع قابلیت SMB میکروتیک

اکنون فولدری در شبکه شما تحت عنوان My Flash به اشتراک گذاشته شده است که محل ذخیره فایل های آن USB Flash Memory ای خواهد بود که به روتربرد خود متصل کرده اید.

قابلیت SMB میکروتیک چیست؟

در صورتی که بر روی تلفن همراه آندرویدی قصد استفاده از فایل های به اشتراک گذاشته شده در شبکه را دارید، می توانید نرم افزار ES File Explorer را نصب و مطابق تصاویر زیر عمل کنید.

با قابلیت SMB میکروتیک آشنا شویدقابلیت SMB میکروتیک چیست؟

آنچه از  قابلیت SMB میکروتیک نمی دانید