نصب و راه اندازی دکل

 

دکل‌های مخابراتی دکل‌هایی هستند که برای مقاصد مخابراتی از قبیل نصب دیش‌های ماکروویو، آنتن‌های رادیو، آنتن‌های موبایل، آنتن‌های بیسیم و... استفاده می‌شود.

 

 

 Image result

 

 

دکل مهاری (Gyed Tower):

دکل های مهاری به دکل هایی گفته می شود که به وسیله سیم مهار به زمین یا تکیه گاه دیگری مهار گردد .
این نوع دکل ها به دلیل وزن پایین و سبکی وزن مزیت دارند و در مکان هایی که فضا به قدر کافی موجود باشد استفاده می گردد. اغلب در شبکه تلفن همراه، رادیو و بی سیم و شبکه های رایانه ای مورد استفاده قرار می گیرد. این دکل ها قابلیت نصب در پشت بام منازل و ادارات را داشته و علاوه بر اینکه ارتفاع ساختمان به بلندی محل نصب آنتن ها کمک کرده، در مناطق شهری مزیت فراوان دارد. این نوع دکل ها در صورتی که روی زمین نصب گردد نیاز به فضای زیادی جهت نصب سیم مهارها دارد. به خاطر سبکی وزن، بهای این دکل ها کمتراز دکل های دیگر بوده و نصب آن ها ساده و کم هزینه است. این دکل ها بسته به ابعاد و نوع ساخت به چند دسته تقسیم می شوند.

از انواع آن می توان به دکل های سری G اشاره کرد که با انواع G35,G45,G55,G65,G80,G25 تولید می شوند. این دکل ها به صورت سه ضلعی و به صورت سکشن های سه متری که پایه ها از لوله نمره 3 بوده که به وسیله میلگردهای نمره 8 یا 10 به صورت خرپایی به هم متصل می شود. دکل های مهاری با باربری بسیار کم و تنها برای نصب آنتن های بی سیم و یا دیش های کوچک اینترنت استفاده می گردد. عدد مقابل  نشان دهنده عرض قاعده بخش ها به سانتیمتر می باشد

این دکل ها به دلیل سبکی، بیشتر در پشت بام ها نصب می شوند و در هر 9 متر و گاهی در هر 6 متر به وسیله سیم مهار از سه جهت با زاویه 120 درجه مهار می شوند. هر سکشن از یک بدنه لوله ای و اتصالات میلگردی که از طریق جوش CO2 به هم متصل شده اند تشکیل شده است. سکشن ها (قطعات 3 متری) به صورت مثلثی شکل بوده و هر سکشن طبق استاندارد دارای 8 ردیف پله جهت افزایش مقاومت و ایستایی دکل و همچنین سهولت برای بالا رفتن از آن طراحی شده است .
جهت
 جلوگیری از فرسودگی و زنگ زدگی، دکل ها دارای پوشش گالوانیزه گرم 90 میکرون هستند.


Image result

 

دکل‌ها به صورت قطعات پیش ساخته قابل مونتاژ ساخته می‌شوند. متریال استفاده شده اغلب از آهن نوع 37ST و در برخی قطعات برای مقاومت بیشتر از نوع44ST یا52ST  استفاده می‌شود . قطعات دکل پس از ساخت جهت جلوگیری از خوردگی و زنگ زدگی گالوانیزه گرم می‌شود. پیچ و مهره‌های دکل‌ها اغلب از نوع پیچهای مقاوم 325A یا معادل آن گرید ۸٫۸ بوده و به صورت گالوانیزه گرم استفاده می‌شود.

گالوانیزاسیون (به فرانسوی: ‏)‏ یکی از روش‌های محافظت از خوردگی با ایجاد خوردگی گالوانیک است که توسط پوشاندن فلز مادر توسط لایه‌ای از فلز محافظ به صورت آند فدایی در سری گالوانیک (معمولاً روی) انجام می‌شود. در این حالت پوشش خورده شده و فلز مادر محافظت می‌شود. این فرآیند نوع خاصی از حفاظت گالوانیکی است. میزان مقاومت پوشش متناسب با ضخامت آن است. این روش یکی از اقتصادی‌ترین روش‌های محافظت فولادها در محیط‌های خورنده است.این فرآیند به نام لویجی گالوانی دانشمند ایتالیایی نامگذاری شده‌است.

گالوانیزه گرم :این گونه گالوانیزه‌ کردن توسط غوطه ‌وری زیر لایه در مذاب روی به دو صورت مداوم و بچ انجام می‌شود. این روش برای پوشش‌دهی با ضخامت بیش از ۲۵ میکرومتر مناسب است.

الکتروگالوانیزاسیون :در این روش پوشش روی به صورت پوشش‌دهی الکتریکی (الکتروپلیت) بر روی زیرلایه اعمال می‌شود.

 

 




متعلقات دکل مهاری:

اجزای این نوع دکل ها شامل سکشن (بدنه)، بیس پلیت، سیم مهاری، مهار کش، کرپی (کلمس)، صفحه تعادل، گوشواره، تاج سر دکل، تسمه کمربندی، پیچ و مهره و... می باشد.

 

دکل‌ خودایستا

دکل‌های خودایستا اصطلاحا به دکل‌هایی گفته می‌شود که دارای ۳ یا ۴ پایه بوده و پایه ‌ها با اعضای خرپایی به گونه ای به هم متصل می‌شوند که هر چه به ارتفاع دکل افزوده می شود از اندازه اضلاع آن کاسته می شود، به نوعی که این دکل ها تنها بر روی پایه های خود استوار هستند و از این رو خود ایستا نامیده می شوند.

 

Image result
 

دکل‌ خودایستای چهارپایه

این نوع دکل‌ها به صورت چهار پایه بوده که معمولاًَ تمام قطعات دکل از نبشی ساخته می‌شود که بوسیله پیچ و مهره به یکدیگر متصل می شوند. این دکل‌ ها برای بارهای زیاد و معمولاً برای ارتفاع‌ های بلند تر از ۲۴ متر استفاده می‌شود.
 

دکل‌ خودایستای سه پایه

دکل‌های خودایستا سه پایه دکل‌ هایی هستند که به صورت مشبک بوده و دارای سه پایه می ‌باشد. پایه ‌ها اکثرا از لوله و اعضای داخلی به صورت خرپایی از نبشی ساخته می‌شود. در ساخت پایه‌ها از نبشی، نبشی ۶۰ درجه، میل گردهای توپر، پروفیل ‌های خمکاری شده و... نیز استفاده می‌شود. اعضای داخلی ( بریس‌ها ) از نبشی، لوله و میلگرد ساخته می‌شود. این نوع دکل‌ ها برای نصب آنتن های ماکروویو، آنتن های موبایل و بی سیم استفاده می‌شود

 

دکل‌های تک‌پایه

دکل‌های تک‌پایه یا مونوپل به دکل‌هایی گفته می‌شود که به صورت تک‌پایه باشد. این دکل‌ها با مقاطع چند وجهی ساخته می‌شود.

این نوع دکل‌ها بر روی یک پایه استوار بوده و لنگر زیادی در پای دکل وجود دارد. لرزش این دکل‌ها به تناسب بقیه دکل‌ها بیشتر می‌باشد. این نوع دکل‌ها با توجه به فضای کمی که اشغال می‌کنند در محیط‌های شهری که زمین از ارزش بالائی برخوردار است استفاده می‌شود. ظرفیت باربری آنها محدود بوده و در اکثر مواقع تنها برای شبکه موبایل استفاده می‌شود. این دکل‌ها تنها با جرثقیل نصب می‌شود و لذا در محل هایی نصب می گردند که امکان حرکت و نصب با جرثقیل وجود داشته باشد

 

 

اجزای دکل

دکل‌ها به صورت قطعات پیش ساخته قابل مونتاژ ساخته می‌شوند. متریال استفاده شده اغلب از آهن نوع ST37 و در برخی قطعات برای مقاومت بیشتر از نوع ST44 یا ST52 استفاده می‌شود. قطعات دکل پس از ساخت جهت جلوگیری از خوردگی و زنگ زدگی گالوانیزه گرم می‌شود. پیچ و مهره‌های دکل‌ها اغلب از نوع پیچهای مقاوم  A325 یا معادل آن گرید 8.8 بوده و به صورت گالوانیزه گرم استفاده می‌شود.
  

 

 

فونداسیون

مبنای طراحی فونداسیون‌های دکل‌های مخابراتی جهت لهیدگی و واژگونی استوار است. در استاندارد EIA-RS-222-F برای فونداسیون‌ها بر اساس فرمول‌هایی حداقل عمق تعریف شده است. با توجه به اینکه دکل‌ها در برابر وزش باد مستعد واژگونی هستند مقرون به صرفه‌ترین نوع فونداسیون‌ها فونداسیون‌های عمقی می‌باشد. که در دکل‌های خودایستا بدلیل بروز کشش در یکی از پایه‌ها به صورت پاشنه‌ای و در دکل‌های مونوپل بدلیل بروز گشتاور زیاد در پای دکل به صورت شمعی طراحی می‌شود.

در زمین‌های سنگی به دلیل مشکلات حفاری فونداسیون‌ها به صورت سطحی و گسترده طراحی می‌شود چرا که به دلیل وزن بالای خود بتواند گشتاور ناشی از واژگونی را تحمل نماید.

 


  

سیستم روشنایی

با وجود ساختمانها و آنتن های مرتفع و در جهت ایمن سازی آنها، نصب یک چراغ در بالای دکل مخابراتی الزامی می باشد، چراغ دکل از نوع LED بوده چرا که  با توجه به طول عمر و کارایی بالای این چراغ ها نیاز به تعویض و رفع عیب سیستم روشنایی حداقل باشد. قابلیت استفاده چراغ LED دکل از صفحات خورشیدی (عدم نیاز به برق شهری) و همچنین فتوسل برای زمان روشن و خاموش شدن بصورت اتوماتیک بر اساس نور محیط از دیگر مزایای این سیستم می باشد. چراغ دکل LED ضمن کاهش توان مصرفی تا ۸ وات امکان ایجاد حداقل شدت نور 400candle را فراهم می نماید. لامپ دکل LED به شکلی طراحی شده است که به راحتی قابل نصب در سرپیچهای موجود می باشد.دکل جهت مشخص شدن ارتفاع و محل دکل در شب می‌باشد نا هواپيماها و بالگردها  در هنگام پرواز در منطقه با دکل برخورد نکنند. مطابق استاندارد ICAO    سیستم روشنائی برای دکل‌های بلندتر از ٣٠ متر الزامی می‌باشد که در بعضی مواقع بنا به دلایلی در دکل‌های کوتاه تر نیز الزامی می‌شود. این سیستم شامل چراغ دکل، لامپ (ترافیکی ٨٠٠٠ ساعتی)،  فتوسل ، فلاشر و کابل برق افشان می‌باشدکه در انواع مختلف تکی و دوقلو و  ال ای دی موجود میباشد.. 
  


Image result for ‫چراغ روشنایی دکل‬‎صاعقه گیر دکل 

سیستم صاعقه گیر (Lightning Protection  ) :

هدف از نصب صاعقه گیر حفاظت از سیستمها و افراد در برابر صاعقه و ایجاد مسیری مطمئن جهت انتقال جریان عظیم صاعقه به زمین می باشد ، در این سیستمها رادهای هوائی وظیفه جذب صاعقه و هادیهای نزولی وظیفه انتقال  جریان را به شبکه ارتینگ به عهده دارند. سیستم صاعقه گیری که به درستی طراحی و نصب شده باشد امنیت جانی افراد و ایمنی تجهیزات را بدنبال خواهد داشت.
بر اساس تحقیقات بطور متوسط در هر ثانیه بیش از پنجاه صاعقه به زمین اصابت  می نماید و خسارات جانی و مالی فراوانی  بر جای می گذارد بطور کلی حوادثی  که توسط صاعقه پدید می آید به دو گروه تقسیم می شوند.  یک-حوادثی که به سبب برخورد مستقیم صاعقه بوجود می آید. دو-حوادثی که به سبب اثرات غیر مستقیم صاعقه بوجود می آید. وقتی به یک سازه یا یک ناحیه مشخص صاعقه اصابت می کند می تواند سبب  خسارات قابل توجهی که معمولا با آتش  همراه است شود. حفاظت در برابر این خطرات  توسط صاعقه گیرهای الکترونيکي فراهم میگردد. این سیستم درست قبل از حدوث صاعقه بطور طبيعي محتوي الکتريکي اتمسفر بطور ناگهاني افزايش یافته و اين تغيير وضعيت توسط واحد جرقه زن حس و کنترل مي شود . صاعقه گيرهاي الکترونيکي انرژي موجود در هواي متلاطم پيش از طوفان را که حدود چندين هزار ولت بر هر متر است جذب و در واحدهاي جرقه زن ذخيره مي نمايد و در نهايت واحد جرقه زن با تخليه بار الکتريکي خازنها بين الکترودهاي فوقاني و الکترود مرکزي اش هواي اطراف را يونيزه مي کنند شرکت سارین شبکه  با در اختیار داشتن افراد متخصص و نرم افزارهای محاسباتی پیشرفته طرح و جانمایی استاندارد قرار گیری صاعقه گیر را برای پروژه های مختلف ارائه مینماید




 

مشخصات سيستم صاعقه گیر :

- لوازم و تجهيزات مورد استفاده دراین سيستم برابر با استانداردهاي بين المللي ومعتبر جهاني همچون
 NFC17-102, BS 6651, NFPA 780, IEC 61024 میباشد .
- روش نصب سيستمهاي مذكور نيز با ضوابط و معيارهاي مندرج در استاندارهاي نامبرده مطابقت مینمايد .
- پايه هاي هوائي برقگير شامل يك ميله نوك تيز و يك پايه مجهز به سيستم اتصال هادي نزولي باشد .
- لوازم و تجهيزات انتقال جریان از جنس مس ، آلياژ مس يا فولاد ضد زنگ میباشد .
- جنس فوقاني برقگيرها مقاوم دربرابرگازهاي خورنده صنایع بوده و مناسب براي حرارتهاي˚c50 میباشد .
- دكل برقگيرها از دکل خود اتكا میباشد .
- كليه بست ها از آلياژ مس يا فولاد ضد زنگ میباشد.

شرایط یک صاعقه گیر خوب :
- امکان انتخاب شعاع حفاظتی گسترده
- دستیابی به کیفیت و تکنولوژی برتر روز

- بهره گیری از سیستم عملکرد کاملا مستقل و خودکفا (بدون احتیاج به نور،باد،باطری و غیره
.......)
- عمر طولانی
- یکپارچگی محور اصلی صاعقه گیر از نوک آن تا نقطه اتصال به هادی میانی

- هم در شرایط واقعی و هم در شرایط آزمایشگاهی صحت و عملکرد آن به تایید رسیده باشد
.

.



ارتینگ

 

روش عمقی ( چاه ارت ) 

 

الف ـ انتخاب محل چاه ارت

چاه ارت را بايد در جاهايي كه پايين‌ترين سطح را داشته و احتمال دسترسي به رطوبت حتي‌الامكان در عمق كمتري وجود داشته باشد و يا در نقاطي كه بيشتر در معرض رطوبت و آب قرار دارند مانند زمينهاي چمن ، باغچه‌ها و فضاهاي سبز حفر نمود.

ب- عمق چاه

با توجه به مقاومت مخصوص زمين ، عمق چاه از حداقل 4 متر تا 8 متر و قطرآن حدودا 80 سانتيمتر مي تواند باشد. در زمين هايي كه با توجه به نوع خاك داراي مقاومت مخصوص كمتري هستند مانند خاكهاي كشاورزي و رسي عمق مورد نياز براي حفاري كمتر بوده و در زمينهاي شني و سنگلاخي كه داراي مقاومت مخصوص بالاتري هستند نياز به حفر چاه با عمق بيشتر مي باشد. براي اندازه گيري مقاومت مخصوص خاك از دستگاههاي خاص استفاده مي گردد. در صورتي كه تا عمق 4 متر به رطوبت نرسيديم و احتمال بدهيم در عمق بيشتر از 6 متر به رطوبت نخواهيم رسيد نيازي نيست چاه را بيشتر از 6 متر حفر كنيم . بطور كلي عمق 6 مترو قطر حدود 80 سانتيمتر براي حفر چاه پيشنهاد مي گردد.

 

 

 روش سطحی 

در این روش سیستم ارت در سطح زمین ( برای مناطقی که امکان حفاری وجود ندارد) و یا در عمق حدود 80 سانتیمتر اجرا می گردد .
در چه شرايطي از روش سطحي براي اجراي ارت استفاده نمائيم ؟

در مكانهايي كه :

ـ فضاي لازم و امكان حفاري در اطراف سايت وجود داشته باشد .

ـ ارتفاع از سطح دريا پائين باشد مانند شهرهاي شمالي و جنوبي كشور .

ـ پستي و بلندي محوطه سايت كم باشد .ـ فاصله بين دكل و سايت زياد باشد .

با توجه به مزاياي روش سطحي اجراي ارت به اين روش ارجحيت دارد .
هفت روش براي اجراي زمين سطحي وجود دارد كه عبارتند از :

1- ROD   

2- RING 

3- پنجه اي (شعاعي)

4- مختلط

5- حلزوني

6- الكتروشيميايي

7- شبكه اي