شبکه های کابلی

شبکه های کابلی (Wired Network)

همانطور که از نام این شبکه ها مشخص است، در این نوع از شبکه ها از کابل مسی یا فیبر نوری به عنوان واسط فیزیکی بین نقاط مختلف استفاده می شود. شبکه های کابلی به عنوان بستر ارتباطی در محل های محدود مثل یک ساختمان و یا فواصل بسیار کوتاه مورد استفاده قرار می گیرند. در این شبکه ها هر کاربر از طریق اتصال یک رشته کابل یا یک زوج فیبر نوری به قلب شبکه که می تواندسوئيچ  و  ،روتر و ... باشد مرتبط شده و با سایر کاربران در ارتباط خواهد بود.

 

                                                                                                             

 

  • شبکه های کابل مسی:

هر کابل مسی از چهار زوج سیم تشکیل شده است. به طور معمول شبکه های کابل مسی دارایپهناي باند های 10، 100(Fast Ethernet) یا 1000 مگابیت بر ثانیه (Gigabit Ethernet) هستند که پهنای باند شبکه بستگی به تعداد زوج سیم های مورد استفاده و تجهیزات موجود در شبکه دارد. شبکه های کابل مسی به علت وجود افت ولتاژ در طول کابل دارای محدودیت طول بوده و به همین علت تنها در شبکه های محلی استفاده می شوند.

 

این شبکه ها از رشته های فیبر نوری به عنوان واسط فیزیکی بین دستگاه های مختلف شبکه استفاده می کنند. نسبت به شبکه های کابل مسی پهنای باند بالاتری دارند و محدودیت های طول کابل در این شبکه ها به مراتب از شبکه های کابل مسی کمتر است. به طور معمول این شبکه ها دارای پهنای باند 1 (Gigabit Ethernet) و 10 گیگابیت بر ثانیه (10Gig) هستند و به علت هزینه های بالای تجهیزات و فیبر نوری معمولاً تنها در بستر زیر ساخت اصلی شبکه ها (Backbone) و یا ارتباطات بین  سرورها  روترها - و سوييچ های هسته مراکز داده استفاده می شود.

 

                                                                                                           

                                                                                                                                                                                     

 

آشنایی با فیبر نوری

 تفاوت کابل های فیبر نوری و کابل مسی

با پیشرفت تکنولوژی، اختراع و نوآوری های متعدد در صنایع مختلف وجود داشته است. یکی از آنها استفاده از کابل های

فیبرنوری است که توانسته است برجستگی زیادی در بازار نسبت به کابلهای مسی بدست آورد. بهتر است بدانیم علت این

برجستگی و گسترده شدن این نوع کابلها چیست و تفاوت ان با کابل مسی چه میباشد . کابل مسی تشکیل شده از عنصر مس است. اندازه کابل بستگی به هدف استفاده از آن دارد که برای محافظت از یک پوشش مخصوص استفاده میشود.

 کابلهای مسی اطلاعات را از طریق سیگنالهای الکتریکی منتقل میکند همانند سیمهای معمولی تلفن، یا بلندگو و یا کابل کامپیوترکه از سالهای قبل تا کنون رواج داشته است . فیبر نوری شامل رشته های پلاستیکی و یا شیشه ای برای انتقال داده ها یا اطلاعات دیجیتالی با استفاده از نور به جای برق است. در فیبر نوری از پالسهای نوری که در شیشه یا پلاستیک فرستاده می شوند بجای سیگنالهای الکتریکی استفاده می شود.

 تفاوت این دو نوع کابل دقیقا در همین نکته است که فیبر نوری با اینکه نمیتواند برق را انتقال دهد ولی عملکرد بسیار بالایی دارد . فیبر نوری در مقایسه با سیمهای مسی، دارای این مزایا است : تضعیف کمتر سیگنال : کابل فیبر نوری به طور کامل در برابر تداخل الکترو مغناطیسی چیزی که بسادگی کابلهای مسی را تحت تاثیر قرار میدهد مقاوم است.همچنین کابلهای فیبر نوری خیلی کمتر از کابلهای مسی تحت تاثیر میرایی)ضعیف شدن سیگنالها پس از مدتی حرکت کردن در سیم( قرار دارند.در کابلهای مسی بعد از 50 تا 110 متر بسته به نوع کابل سیگنال آنقدر ضعیف میشود که در مقصد دیگر قابل خواندن نیست یعنی Data ی اولیه دیگر قابل بازیافت نیست. بعضی از انواع کابلهای فیبر نوری میتوانند تا مسافت 120 کیلومتر را بدون اینکه سیگنالها بیش از اندازه ضعیف بشوند، حمل کنند . امنیت بالا در انتقال : کابل فیبر نوری به طور ذاتی دارای امنیت بیشتری نسبت به کابلهای مسی است.چون غیر ممکن است بدون اینکه بر روی ارتباط نرمال یک لینک فیبر نوری اثر بگذاریم یک انشعاب فرعی از آن بگیریم. (توضیح اینکه در کابلهای مسی میتوان بسادگی رشته های داخل آن را در جایی خارج از دید لخت کرد و با یک گیره سوسماری یک انشعاب از آن گرفت وData یی که داخل کابل جریان دارد دزدید با اصطلاح اSniff کرد. ولی این کار در فیبر نوری بدون قطع کردن کامل لینک و به کار بردن دستگاه ها و تجهیزات مخصوص و گران قیمت غیر ممکن است.

 

عدم تداخل: برخلاف سیگنالهای الکتریکی در سیمهای مسی که با سیگنالهای عبوری از کابلهای نزدیک تداخل میکنند،

سیگنالهای نوری در فیبرنوری حتی با سیگنالهای عبوری از فیبری که در همان کابل است هم تداخل نمیکند. بنابراین صدا در

مکالمات تلفنی واضح تر منتقل میشود و کانال های تلویزیونی هم بهتر دریافت میشوند .

 

 ظرفیت انتقال بالاتر : از آنجا که فیبرنوری نازکتر از سیمهای مسی است، بنابراین در کابلی با قطر معلوم تعداد فیبرنوری بیشتری

جا میگیرد تا سیم مسی. پس این امکان فراهم میشود که از کابلی با قطر مشابه تعداد خطوط تلفن بیشتر یا تعداد کانال های

تلویزیونی بیشتری عبور داده شود .

 

ارزان تر بودن : فیبر نوری بطول چندین مایل از سیم مسی با همین طول ارزانتر است. این قیمت مناسب باعث میشود که بتوانید

تلویزیون کابلی یا اینترنت را هر جایی در اختیار داشته باشید و در پول شما هم صرفه جویی میشود .

 

 نازکتر و سبک بودن : فیبرنوری با ضخامتی کمتر از ضخامت سیم مسی تولید میشود و وزن کمتری دارد لذا فضای کمتری را

میگیرد که این مزیت بزرگی است . کم مصرف بودن: ازانجا که سیگنالها در فیبرنوری کمتر ضعیف میشوند، بنابراین فرستنده های کم مصرف تری نسبت به فرستنده های با ولتاژ بالا در سیمهای مسی نیاز است. این مزیت باز هم باعث صرفه جویی در هزینه ها میشود .

 

 اشتعال ناپذیری : چون هیچ الکتریسیته ای از فیبرنوری عبور نمیکند، خطر اشتعال هم وجود ندارد .

 

  •                سیستم‌های ارتباط بوسیله فیبرنوری، شامل این قسمت هاست:
  •               فرستندهسیگنال‌های نور را تولید می‌کند و به رمز در می‌آورد.
  •               فیبرنوریسیگنال‌های نور را تا فواصل دور هدایت می‌کند.
  •               تقویت کننده نوریممکن است برای تقویت سیگنال‌های نوری لازم باشد. (برای ارسال سیگنال به فواصل خیلی دور)
  •               گیرنده نوریسیگنال‌های نور را دریافت و رمزگشائی می‌نماید.
  •  

 

                                                         

  • برخی از مزیت های شبکه های کابلی:
  • سرعت بالا نسبت به شبکه های بیسیم
  • پایداری بسیار بالا
  • امنیت بالا
  • هزینه پایین نگهداری

 

 يكي ديگر از خدمات شركت سارین شبکه در زمينه مشاوره - طراحي - اجرا و فروش انواع كابل هاي شبكه و انجام پروژه هاي فيبر نوري ميباشد . 

 

 

ما قادریم سرویس های ارتباطی شما را با یک طراحی جامع در یک بستر و Back Bone فیبر با راهکاری به عنوان ALL IN One Fiber در مکانی جهت تجمیع دیتا فراهم نمائیم و علاوه بر بهینه شدن بستر و زیر ساخت با به کار بردن کابل کمتر، هزینه اجرا و نگهداری را کاهش دهیم در حالیکه سرعت انتقال نیز در شبکه بالا می رود. 
به طور کلی تمامی دستگاه های موجود در شبکه به دو دسته 1. دستگاه های آنالوگ 2. تحت شبکه تقسیم می شوند. هر دو نوع این دستگاه ها را می توان بروی بستر فیبر نوری فعال کرد، صرف نظر از اینکه تحت شبکه باشند یا نباشند. در واقع بنابر همین قابلیت بستر فیبر را می توان بستری هوشمند، یکپارچه و با سرعت انتقال بالا نامید. در پیاده سازی سرویس های فیبرنوری، نیازی به پشتیبانی سرویس ها از پروتکل TCP/IP نیست و سیستم های آنالوگ نیز می توانند در بستر فیبر نوری کار کنند.

جهت  مشاوره و راهنمايي جامع تر با كارشناسان شركت سارین شبکه  تماس حاصل فرمائيد