شبکه های وایرلس

امروزه با پیشرفت تکنولوژی اطلاعات، نیاز به استفاده از امکانات روز جهت تبادل داده ها با سرعت و دقت بالا و رهایی از محدودیت های محیطی، بیشتر احساس می شود. یکی از این روش ها که راحت ترین و کم هزینه ترین روش می باشد، استفاده از شبکه های کامپیوتری بخصوص شبکه های کامپیوتری بی سیم است 

شبکه های بی سیم فواید شگرفی در امر شبکه سازی به وجود آورده اند. از جمله قابلیت های بسیار مفید این نوع شبکه، قابل حمل بودن و آزاد بودن از محدودیت سیمی در داخل اداره ها و یا منازل می باشد. این نکته حائز اهمیت می باشد که اگر اداره یا خانه ای از شبکه بی سیم استفاده می کند، این اداره یا خانه خالی از پستی و بلندی نیست، بنابراین لازم است طوری تجهیزات شبکه را چید که بهترین استفاده را از آن هابرد.

با استفاده از شبکه های بی سیم، می توان عملیات مختلفی را انجام داد که در شبکه های سیمی امکان آن ها وجود ندارد. در واقع می توان گفت که هیچ یک از تکنولوژی های شبکه، دارای انعطاف و قابلیت شبکه ی بی سیم نیستند. به این دلیل است که استفاده کنندگان از شبکه ی بی سیم، روز به روز افزایش پیدا می کنند. اگر شخصی متصل به شبکه بی سیم باشد، محدودیتی از نظر مکان برای او وجود ندارد. یعنی او می تواند در هتل فرودگاه، کافی شاپ ها و یا سایر محل ها، بدون هیچ محدودیتی با سرعت خیلی بالا به شبکه ی بی سیم متصل شده و قابلیت استفاده از اینترنت را نیز داشته باشد. 

       

- معرفی شبکه های بی سیم

منظور از شبکه سازی بی سیم، اتصال دو یا چند کامپیوتر و ایجاد یک شبکه ی محلی (LAN) با استفاده از امواج رادیویی جهت ارسال و دریافت داده ها می باشد که اصطلاحا سرویس انتقال نامیده می شود. کامپیوتر ها در یک شبکه ی بی سیم، با استفاده از امواج رادیویی داده ها را منتقل می نمایند که این امر موجب می شود که بتوان فایل ها، چاپگرها و دسترسی به اینترنت را با هر کامپیوتر موجود در شبکه به اشتراک گذاشت.

اجزای تشکیل دهنده ی یک شبکه ی محلی بی سیم ساده در شکل زیر نمایش داده شده اند...

شبکه های بی سیم می توانند به صورت به هم پیوسته نیز با یکدیگر ارتباط داشته باشند، در این حالت می توان یک شبکه ی بی سیم بزرگی ایجاد کرد و در آن اطلاعات را رد و بدل نمود. به این نوع تجهیزات، اصطلاحاRange تجهیزات شبکه گویند.

همانطوریکه گفته شد، در یک شبکه ی بی سیم، کاربران می توانند بدون هیچ محدودیتی، در حال حرکت و تکاپو با شبکه ارتباط برقرار کنند. در واقع محدودیت های تکنولوژی سیمی در این نوع از شبکه برداشته شده است. عمومی ترین تکنولوژی شبکه ی بی سیم، به نام Wi-Fi یا 802.11 مشهور است. تجهیزات مورد استفاده در این نوع از تکنولوژی، نسبت به سایر تکنولوژی ها ارزان تر می باشد.

- فواید استفاده از شبکه های بی سیم

شبکه های بی سیم فواید بسیاری ارائه می کنند که در شبکه های سیمی امکان آن وجود ندارد. مهم ترین و بارزترین مشخصه ی یک شبکه ی بی سیم، قابل حمل بودن یا portability آن است. به عنوان مثال اگر کامپیوتر لپ تاپ را برای شبکه ی بی سیم تنظیم نمائید، می توانید در حال گشتن در محیط کار و یا حتی کافی شاپ، از شبکه استفاده کنید. طولی نخواهد کشید که شاهد استفاده از wireless در هواپیما خواهیم بود!

بسیاری از هتل ها، فرودگاه ها و دیگر مشاغل همگی با شبکه ی بی سیم تنظیم شده اند که به اشخاص کمک خواهد کرد تا بتوانند در طول مسافرت به راحتی و با سرعت بالا به اینترنت دسترسی داشته باشند. بطوریکه می توان در هواپیما محتوای ایمیل را مرور کرد و ایمیل را چک نمود!  

- سرعت واقعی شبکه های بی سیم

تمام تکنولوژی ها دارای یک سرعت ماکزیمم هستند که در آن سرعت، می توانند حداکثر داده را منتقل کنند. سرعت انتقال اطلاعات به پهنای باند و یا توان عملیاتی بستگی دارد.

Ethernet های سریع، یک نمونه تکنولوژی سیمی هستند که می توانند داده ها روی کابل با سرعت100Mbps انتقال دهند.

در حال حاضر، c802.11 a و 802.11 a سریع ترین استاندارد های بی سیم هستند که می توانند ماکزیمم 1024 mbps  مگابیتاطلاعات را منتقل نمایند. تکنولوژی 802.11 b عمومی ترین استاندارد است که می تواند 11Mbاطلاعات را در هر ثانیه منتقل کند.در دستگاه های مایکروویو Microwave میتوان تا 2 گیگابیت پهنای باند را به بهترین شکل ممکن همتنند فیبر انتقال داد .

- اشتراک گذاری مودم های پهن باند

اصطلاح باند پهن یا Broad Band، به تکنولوژی دسترسی سریع به اینترنت از قبیل کابل و خط اشتراک دیجیتالی یا DSL گویند که در آن انتقال داده ها به مراتب سریع تر از مودم های آنالوگ (56Kbps) می باشد. مودم های کابلی، دسترسی به سرعت بالا بین 30Kbps-105 Mbps را فراهم می کنند.

یکی دیگر از تکنولوژی های پهن باند که کمتر استفاده می شود، دسترسی به اینترنت از طریق ماهواره است و معمولا برای محیط های روستایی که امکان استفاده از DSL یا اینترنت کابلی را ندارند، استفاده می شود.

استفاده از اشتراک پهن باند جهت دسترسی به اینترنت در یک شبکه ی محلی دارای سه مزیت عمده می باشد:

1- بر خلاف مودم آنالوگ شخص مقید به خط تلفن نمی باشد.

2- شخص می تواند به طور دائم در ارتباط باشد که اصطلاحا به آن Always On گویند. بدین مفهوم که شخص نیاز به شماره گیری و وارد کردن نام کاربری و رمز در هر زمانی که بخواهد به اینترنت وصل شود ندارد. تنها کافی ست شخص مرورگر وب خود را باز کرده و بصورت آنلاین به اینترنت متصل شود.

3- چند کامپیوتر می توانند به طور هم زمان و به صورت مشترک ارتباط برقرار کنند.

- اشتراک گذاری چاپگرها و هارد دیسک ها

یکی دیگر از دلایل مفید ایجاد یک شبکه ی بی سیم، اشتراکی کردن وسایل جانبی است. چاپگر متصل شده به یک کامپیوتر می تواند به صورت مشترک توسط تمام کامپیوتر های شبکه استفاده شود.

وقتی شبکه ای راه اندازی می شود، می توان هر درایوی از هر دستگاهی را روی شبکه به اشتراک بگذارید.

هم چنین شخص قادر است تجهیزات جانبی مانند اسکنر را نیز در روی شبکه به اشتراک بگذارد که برای این کار نیاز به نرم افزار خاصی است.

 

  •  برخی از مزیت های شبکه های بیسیم عبارتند از:
  • هزینه پایین پیاده سازی شبکه
  • نصب و راه اندازی سریع شبکه
  • عدم نیاز به کابل کشی و تغییرات در ساختمان
  • عدم محدودیت در جابجایی کاربران شبکه

 

 

برپا سازی هر شبکه کامپیوتری تابع مجموعه سیاست هائی است که با استناد به آنان در ابتدا طراحی منطقی شبکه و در ادامه طراحی فیزیکی، انجام خواهد شد. پس از اتمام مراحل طراحی، امکان پیاده سازی شبکه با توجه به استراتژی تدوین شده، فراهم می گردد.
در زمان طراحی یک شبکه، سوالات متعددی مطرح می گردد:
برای طراحی یک شبکه از کجا می بایست شروع کرد؟
چه پارامتر هائی را می بایست در نظر گرفت؟
هدف از برپا سازی یک شبکه چیست؟
انتطار کاربران از یک شبکه چیست؟
آیا شبکه موجود ارتقاء می یابد و یا یک شبکه از ابتدا طراحی می گردد؟
چه سرویس ها و خدماتی بر روی شبکه ارائه خواهد شد؟
و …
سوالات فوق، صرفا” نمونه هائی در این زمینه بوده که می بایست پاسخ آنها متناسب با واقعیت های موجود در هر سازمان، مشخص گردد.
پیش از طراحی فیزیکی شبکه، می بایست در ابتدا و بر اساس یک فرآیند مشخص، خواسته ها شناسائی و آنالیز گردند. چرا قصد ایجاد شبکه را داریم و این شبکه می بایست چه سرویس ها و خدماتی را ارائه نماید ؟ به چه منابعی نیار می باشد ؟ برای تامین سرویس ها و خدمات مورد نظر اکثریت کاربران، چه اقداماتی می بایست انجام داد ؟ در ادامه می بایست به مواردی همچون پروتکل مورد نظر برای استفاده در شبکه،  سرعت شبکه و از همه مهم تر، مسائل امنیتی شبکه پرداخته شود. هر یک از مسائل فوق، تاثیر خاص خود را در طراحی منطقی یک شبکه به دنبال خواهند داشت. یکی دیگر از پارامترهائی که معمولا” از طرف مدیریت سازمان دنبال و به آن اهمیت داده می شود، هزینه نهائی برپا سازی شبکه است. بنابراین لازم است در زمان طراحی منطقی شبکه به بودجه در نظر گرفته شده نیز توجه نمود.

شرکت سارین شبکه با استفاده از متخصصین مجرب در طراحی و پیاده سازی شبکه های محلی، شهری و ملی با استفاده از بسترهای با سیم، بی سیم و با تکیه بر بیش از یک دهه تجربه و تحقیق توانسته است نیازهای مشتریان خصوصی و دولتی خود را در زمینه طراحی و نصب و پشتیبانی شبکه های کامپیوتری برآورده سازد.

                                     

۱- مشاوره:
شرط لازم برای حصول نتایج مطلوب پس از اجراء پروژه های 
IT، طراحی دقیق و علمی قبل از اجراء طی فازهای نیاز سنجی و شناخت، بررسی استراتژیها و IT Master Plan سازمان، طراحی و آنالیز قطعات تا تحویل پروژه میباشد. پر واضح است که نقش مشاوری صدیق و امین که با شناخت نیازهای مشتری بتواند بهترین راه حل را در اختیار بگذارد در این مرحله بیش از پیش خودنمایی میکند.
۲- طراحی:
هر شبکه کامپیوتری باید با توجه به شرایط و سیاست های هر سازمان، طراحی و پیاده سازی گردد که این شبکه های کامپیوتری، زیر ساخت لازم برای استفاده از منابع فیزیکی و منطقی را در یک سازمان فراهم می آورند .
بدیهی است،  در صورتی که زیر ساخت فوق به درستی طراحی نشود،  در زمان استفاده از شبکه با مشکلات متفاوتی برخورد نموده و باید هزینه های زیادی به منظور نگهداری شبکه و تطبیق آن با خواسته های مورد نظر،  صرف شود .
این در صورتی است که مجبور نشویم که همه چیز را از نو شروع کنیم . یک از علل اصلی بروز چنین مشکلاتی،  طراحی شبکه پس از پیاده سازی آن است ! یعنی ابتدا شبکه پیاده سازی می شود، قبل از آنکه طراحی مناسبی برای آن انجام شود .
اصولا تمام طرح هایی که ارائه می شوند، ارزش پیاده سازی ندارند. یکی از معیار های مهم که موجب انتخاب یا رد یک طرح می شود پشتیبانی است،  که آیا در صورت پیاده سازی این طرح وضعیت پشتیبانی به چه صورت خواهد بود و چه مقدار هزینه به دنبال خواهد داشت و آیا در موارد بحرانی امکان پشتیبانی و خطایابی سریع وجود دارد یا خیر ؟
ممکن است طراحی و پیاده سازی اولیه هزینه زیادی را به دنبال داشته باشد، اما طراحی صحیح می تواند موجب کاهش هزینه در نگهداری و همچنین پشتیبانی باشد.
برآورد نیاز سازمان با درنظر گرفتن توسعه آتی آن، بعنوان نخستین گام از طراحی ضروری است.
۳-اجرای شبکه:
فاز اجرای شبکه پس از مراحل مشاوره و طراحی قرار دارد که باتوجه به طرحهای داده شده توسط کارشناسان و بررسی نیازهای سازمان توسط تیم مجرب و تکنسینهای
 سارین شبکه   اجرا و به بهره برداری خواهد رسید.